Страници

Интересни YouTube канали

17 март 2020 г.

ОТВОРЕНО ПИСМО, СЪДЪРЖАЩО РАЗУМНИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ПО ЕДНА ТВЪРДЕ НЕОБХОДИМА ИНИЦИАТИВА


До г-н Емил Кошлуков,
Генерален директор на БНТ
До г-н Красимир Вълчев,
Министър на образованието и науката
До г-н Иван Такев,
омбудсман на БНТ
ДО МЕДИИТЕ

ОТВОРЕНО ПИСМО, СЪДЪРЖАЩО РАЗУМНИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ПО ЕДНА ТВЪРДЕ НЕОБХОДИМА ИНИЦИАТИВА

От групата на небезразличните към проблемите на българското образование граждани

УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,

Най-напред Ви поздравяваме за това, че предприехте това необходимо дело за подпомагане на обучението на учениците: излъчването по телевизията на уроци (засега само по български език и литература и математика, засега само за 7-ми клас). Но ми се струва, че тази стъпка не бива да бъде правена само заради кризисната ситуция, свързана със затварянето на училищата, а следва да бъде продължена, развита, усъвършенствана. Между другото дълбоко сме убедени, че бъдеще има тъкмо телевизията с просветно-образователен и личностно-формиращ характер, телевизията, подмагаща духовното развитие на хората, а не чисто комерсиалната и забавно-развлекателната телевизия (мислим така, нищо че то е противно на ширещите се убеждения!). Във връзка с предприетото от Вас имаме някои предложения, които, вярваме, могат да Ви помогнат да развиете в правилна посока започнатото дело; надяваме се това наше писмо да Ви помогне да осмислите проблема в неговата цялост и дълбочина:

1.) Разбира се, не само по двата най-основни учебни предмета следва да бъдат излъчвани уроци по БНТ; още в първите дни, по моето разбиране, трябва да почнат да се излъчват уроци и по другите най-фундаментални учебни предмети, именно по философия (ведно с т.н. гражданско образование), а също така и по история;

2.) Не е правилно МОН по чисто административен ред да определя кои учители да водят съответните уроци; смятаме, че е необходимо, уважаеми г-н Кошлуков (Вие някога бяхте изявен демократ, да се надяваме, че все нещичко от младежките Ви убеждения е останало у Вас и досега!) да се постъпи по-демократично по този пункт, примерно като се даде възможност и на други учители, които имат какво ново (и смислено!) да кажат и да покажат на учениците, на младите хора, да започнат да водят своите уроци по телевизията; според нас ако се даде възможност на самите учители да направят своите предложения, това ще бъде верният път; ако пък има твърде много предложения (в което, честно казано, се съмняваме), това ще даде възможност да се проведе на най-широка и демократична основа съответният конкурс и подбор; като съдници за това кои преподователи заслужават да водят телевизионни уроци нека да станат зрителите, иначе казано, самите ученици; като се даде възможност на учениците (засега само по телевизията!) да избират своите преподаватели, това ще се отрази твърде благотворно на самия учебен процес и в самите училища; та значи, ние предлагаме всеки български учител да има възможността да се самопредложи, да предложи своя оригинална програма, избрани от него теми и проблеми, както и свой оригинален преподавателски подход; няма лошо тук да се заложи на разнообразието, на алтернативността, на плурализма, иначе казано, на свободата, пък след това нека зрителите, т.е. учениците, да решат кои от всички учители, участващи в своебразния "свободен и открит учителски кастинг", да почнат да водят своите алтернативни курсове или уроци;

3.) За да дадем пример в тази посока, ние самитеправим своите лични предложения: философът сред нас, именно Ангел Грънчаров, предлага свой алтернативен курс (поредица от уроци) по философия и свой курс или поредица от уроци по гражданско образование; той се самопредлага за да даде пример, че това не е толкова лошо, необичайно, а е всъщност необходим елемент на автентично демократичната процедура за определяне на това кои учители да водят въпросните уроци; много е порочно това, уважаеми г-н Министър, водещите уроците учители да бъдат определени административно, от самото МОН, тоест властващите в МОН бюрократи, водещи се от своите твърде бедни представи и убеждения за добро и за за правилно, и този път да получат пълната хегемония (видяхме до каква ужасна агония доведоха те българското образование, консумирайки десетилетия наред своя пълен властови монопол!), т.е. дошло е крайно време властовия монопол на министерската образователна бюрокрация да бъде прекратен; ето, в случая имаме една прекрасна възможност да покажем, че алтернативният на авторитарно-административния подход, именно либерално-демократичният, е значително по-съвременен, правилен, продуктивен; и това можем да го докажем на практика, на дело, не само на думи;

4.) Позволяваме си да предложим да се даде възможност уроци по история и също така по френси език по БНТ да започне да води г-н Неделин Бояджиев, с този колега г-н Грънчаров е работил, и двамата го познаваме лично, убедили сме се колко е талантлив и колко възторжено учениците посрещат неговите уроци и занятия; смятаме, че той ще се справи чудесно, прекрасен историк е; разбира се, нашето предложение не отменя това той сам, при желание, да издигне своята кандидатура, но като начало, на първо време, си позволяваме да Ви посъветваме да потърсите и неговите услуги;

5.) В нашата група на небезразличните граждани (създадохме я в Пловдив, тя възникна около или покрай борбите на учителя по философия Ангел Грънчаров за непосредствено и практическо реално демократизиране на отношенията в конкретните училищни общности, заради които, прочее, местната, в Пловдив, властваща "образователна" бюрокрация, подкрепена и от министерската такава, го опраска така жестоко, че ето, вече шеста година откакто ебезработен и дори напоследък е и остракиран от държавното образование!) има и други талантливи учители, някои от тях са на пенсионна възраст (но какво от това, те не са ли най-опитните, пък и същевременно не е ли срамота, че не даваме на младите хора възможността да черпят от техните тъй богати знания и мъдрост?!), тук имаме предвид, примерно, г-жа Мария Василева, преподавателка по френски език, както и някои други; но също така имаме и съвсем млади хора, примерно г-н Николай Димов, агроном по образование, който има горещото желание да се изяви и на учителското поприще; той е специалист по растениевъдство, овощарство, лозарство, зеленчукопроизводство, почвознание, земеделски машини, земеделие, фитопатология, ентомология, дендлология, цветарство, прочее, какво пречи по образователния канал на БНТ да се водят и уроци по тия по-специални области, нима това не е най-естествено да стане в нашата толкова напреднала в земеделието страна? Ние лично смятаме, че ако дадете възможност свои уроци по БНТ в тази област да води младият г-н Димов, това ще бъде изключително полезно за младите хора, а също така интересно и за останалите зрители;

6.) Хубаво е, уважаеми г-н Генерален Директор, г-н Министър, г-н омбудсман, това наше писмо да не остане "глас в пустиня", напротив, съветваме Ви да го използвате смислено и по инициативата за водене на уроци по БНТ и по-специално върху предложената от нас почва да се открие един по-широк демократичен дебат; убедени сме, че тогава ще бъдат предложени още много нови, плодотворни, хубави, работещи ефективно идеи; този е верният път, по него трябва да тръгнем; срамота е, че властващите толкова много да се плашат от демокрацията; тя съвсем не е толкова лошо нещо, вярно, трудно нещо е демокрацията, но за сметка на това пък е спасителното нещо! (Противното на демокрацията, именно тиранията и произвола, е сигурният път към тоталния провал, това поне отдавна е доказано; срамота е, че управляващите пак се опитват да свърнат по погрешния път – щото им се вижда значително по-лесен!)

Та значи опитайте, господа, направете нужното, постъпете този път по мъжки, т.е. бъдете по-смели, дръжте се достойно, постъпете, иначе казано, разумно, според истината; зарежете пустите полу-менте-"истини", зарежете проклетата лъжа, захвърлете настрана фалша, измамата, користта, използвачеството, нечестността; тия неща не са хубави, крайно време е да се откажем завинаги от тях! (Недейте да ни подценявате и да си мислите, че ние, гражданите, не виждаме по кой път сте свикнали да вървите; недейте да си мислите, че се връзваме на лъжливите и лицемерни приказки! Недейте да си мислите, че сме чак такива наивници; у нас наивници бол, ала всички българи наивници все пак, за щастие, не сме: има сред нас и трезвомислещи, и небезразлични граждани, има дори и такива граждани, които сме готови и да се борим за правата, за свободата си!)

Благодарим Ви за вниманието, ако изобщо това писмо изобщо е стигнало до Вас (ако е било изобщо допуснато да стигне до Вас!) и ако изобщо сте го прочели; ще се радваме да откликнете като мъже и като отговорни ръководители, а не като страхливи, отдадени само на лъжата и на далаверата, презрени своекористни мижитурки!

17 март 2020 г.
Пловдив

С УВАЖЕНИЕ: упълномощени да подпишат: (Ангел Грънчаров, учител по философия и Николай Димов, агроном по образование)

Преди да бъде изпратено писмото

 

Вече изпратено писмо




 
Уважаеми читатели, който от вас е доволен от тази статия, която съм ви представил и някой има доброто желание да подпомогне блога или неговия автор, моля последвайте връзката.

Няма коментари:

Публикуване на коментар