2 септември 2019 г.

Ново предложение за вдигане на заплатите на лекори-учители в училищата


Здравейте читатели на блога. Днес изпращам ново позитивно предложение до някои институции за промяна на заплатите на учителите-лектори които взимат часове само като лекторски, а ето и самото писмо какво пише в него:

До г-н Бойко Борисов,
Министър-Председател на Република България
До г-н Красимир Вълчев,
Министър на образованието и науката
До доц. д-р Ана Джумалиева,
Председател на Комисията за защита от дискриминация
До г-жа Мая Манолова,
Омбудсман на Република България
ДО МЕДИИТЕ


КРАЙНО СПЕШНО ПОЗИТИВНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
ПОД ФОРМАТА НА ОТВОРЕНО ПИСМО


от групата български граждани, небезразлични към проблемите
на училиното образование у нас

Уважаеми г-н Министър-Председател,
Уважаеми господин Министър,
Уважаема г-жо Председател на Комисията за защита от дискриминация,
Уважаема госпожо Омбудсман на Република България,

Наистина не може да се отрече, че Вашето правителство, уважаеми г-н Премиер, направи напоследък много за повишаване на заплащането на учителския труд, друг е въпросът за какво именно повишихте на няколко пъти заплатите на учителите; дали пък не ги повишихте, за да наградите учителите за послушанието им, заради това, че те се примириха с липсата на истинска и сериозна реформа, че понасят безропотно униженията на противочовешката административно-командна и недемократична образователна система, която е главна пречка пред просперитета на страната ни – защото произвежда некачествения, лошия човешки материал, от който всички с основание се оплакваме! Да, направихте много, но не всичко, ала най-важното, все пак, нямате решимостта да направите. Става дума за това, да направите истинска реформа в сферата на образованието. (Както нямате решимостта да направите истинска реформа и в областта на правосъдието!) Но не за това ни е думата сега. Искаме да Ви обърнем вниманието върху една крещяща несправедливост и дискриминация, която още повече влошава ситуацията в сферата на образованието. Ето за какво става дума.
Разлистете обявите за свободни учителски места, които регионалните управления на образованието публикуват. Там е пълно с обяви за т.н. "лекторски места". Знаете ли колко се заплаща един лекторски учебен час? Дълго време беше 5 лева, сега е 7 лв. и някакви стотинки отгоре. Ще кажете, че има повишение и там. Да, ама – не! Обидно ниско е заплащането на т.н. лекторски часове – в сравнение със заплащането на часовете при учителите, които са на пълен щат (или на щат, по-голям от половината учебна натовареност). Общо взето 1 лекторски час се заплаща около и средно три-четири пъти по-ниско от заплащането му, когато учителят е на заплата, а не – на хонорар. „Голяма работа!“ – ще речете... „- Какво искат тия, дето са принудени да работят на хонорар? Нека да мизерстват, ако не могат да се уредят на учителски щат!“ Да, но се замислете до какво води тази крещяща несправедливост и дискриминация в заплащането на техния труд! Ще Ви обясним каква всъщност е ситуацията и до какво води въпросната ощетеност на лекторите.
Когато часовете се заплащат като лекторски и това се прибавя към основното възнаграждение на учителя (за допълнителните часове свръх норматива му), това, да речем, някак е поносимо. Но запитвате ли се как изобщо може да живее един учител, ако му се заплаща само хонорар? Никак не може да живее! Просто трябва да умре от глад – и от унижения. А в средното училище все повече часове биват обявявани като лекторски. (Защото работодателите в лицето на директорите имат голяма полза от това – правят икономии в заплащането на труда!)
Но унизително ниското заплащане на лекторските часове довежда до там, че обикновено няма кандидати за воденето на тия часове. И в резултат такива часове биват давани да се водят от неспециалисти.
Примерно учителят по география "си допълва" заплатата, като води часове и по... филоосфия, да речем. Голяма работа, че той хал-хабер си няма от това що е то философия, важното е учениците някой да ги занимава с нещо. И да нямат свободен час. Нали така? И математици водят философия, и филолози, и физкултурници, сигурно в някое училище философията се води, предполагаме, и от... чистачките, на нищо няма да се учудим! 
Най-фрапиращ е примерът с философията, особено след последното орязване на тия часове в учебните планове и програми. Нали нацията ни е цъфнала и вързала в духовно, културно и нравствено отношение, та затова властта (МОН) направи икономия и намали часовете по философия! И по тази причина в повечето училища часовете по философските учебни предмети биват обявявани като лекторски. И понеже не се намират правоспособни преподаватели за тия така унизително нископлатени часове, то те се водят от какви ли не неспециалисти, които водят занятията проформа, "между пръстите", некадърно, естествено, щото, противно на общоразпространеното мнение, философията изобщо не е лесен, камо ли пък излишен учебен предмет. Напротив, философията, по съществото си, е най-необходимият, най-важният учебен предмет (стига да разбираме що е това философия, което обаче малцина схващат и разбират!). 
Но не само преподаването по философия страда от тази крещяща административна недомислица и несправедливост с обидно ниското заплащане на т.н. часове на хонорар. Много други значими предмети (включително и технически, професионални, специални, икономически и прочие), за които в много от случаите правоспособните преподаватели са дефицитни, биват обявявани като лекторски. И в резултат, като няма правоспособни кандидати, часовете се водят от неспециалисти, т.е. – от Сульо и от Пульо, и от стрина им Гюргя. Голема работа че качеството на обучението било страдало, кой ти мисли за това, драги небезразлични граждани, я не ни се правете на много умни, честни и загрижени?!
Пораженията, нанесени от всяка неистина в живота ни, са жестоки, нищо, че понякога тези поражения са трудно забележими. Пораженията в душите на младите обаче са най-страшните. Затова ние акцентираме на философията.
Образователната ни система, поставена на неверни основи, е станала нещо като "фабрика за безличности" и за бездуховност (безчовечност) – също и най-вече. Менте "образователно-възпитателната" ни система бълва некачествен човешки материал, което ни обрича на вечна бедност и на вечни унижения. Простащината у нас неслучайно триумфира и тържествува. Стигнали сме дотам, че се задушаваме вече от ширещата се простащина и от безкултурието.
Национално престъпление е да се примиряваме с недъгавата и ретроградна образователна система, поставена на изцяло социалистически и комунистически принципи (държавата, сиреч – властващата държавно-министерска бюрокрация, решава всичко, а всички останали в системата – учители, ученици и родители, са обезправени и несвободни: те не решават нищо, от тях не зависи нищо, те са длъжни само да изпълняват, и то – безропотно!) Разбира се, че първо следва да се направи спешна реална демократизация и декомунизация на отношенията в училищните общности, но, като няма политическа воля за тази истинска реформа и промяна, то нека на първо време се направи поне това, което е най-лесно да се направи.
Един от тези належащи за решаване въпроси е да се въведе заплащане на лекторските часове, което да е пропорционално на заплащането, което за същото учебно време получават учителите, което са на щат. Иначе казано, за равно количество и качество труд заплащането следва да е еднакво. Ще дадем един пример, за да поясним. Примерът ни е взет от реалния живот, в него няма нищо измислено.
Г-н Ангел Грънчаров, учител по философия и гражданско образование от Пловдив, който заради новаторските си идеи и подходи в обучението по философия беше наказан от самозабравилата се директорка на училището, в което той е работил 17 години, именно пловдивската ПГЕЕ "ТЕТ Ленин", с двукратно уволнение по смехотворни мотиви, поради това, че около борбите си за ново и съвременно (демократично) образование и училище (с които нашата група на небезразличните граждани е напълно солидарна!), му се наложи да влезе в остър конфликт със самодоволни представители на директорската и на министерската образователна бюрокрация, в последните години е остракиран от образователната система. На нито едно учителско място, на което той е кандидатствал, директорите не са го назначили, а той в последните години е кандидатствал за абсолютно всички обявени учителски места! Разбира се, образователните бюрократи ги е страх от него и, за да му отмъстят, си позволяват да го репресират по най-долен и подъл начин. Заради тези недопустими ексцесии той е принуден да заведе дело в Европейския съд по правата на човека!
Да, в ситуацията, в която той се намира, единственият му изход е да кандидатства за лекторски часове по философия – и, понеже за тях най-често няма правоспособни кандидати, директорите се виждат принудени да ги дават на него. И така, той преди няколко месеца беше за кратко пътуващ лектор по философия в гимназията в гр. Брезово. Знаейки за унизително ниското заплащане на лекторските часове, той се опита да предизвика иновация, а именно – лекторските часове в гимназиите в Съединение, Брезово и Белозем да бъдат обединени и да формират един щат, ала това нещо консервативните директори не пожелаха да го направят, РУО-Пловдив също не си мръдна пръста нещичко да направи по този въпрос. И затова г-н Грънчаров започна работа като лектор по философия само в гимназията в гр. Брезово. Там той е получил обидно ниско заплащане, което директно го заплашило с гладна смърт. Ето вкратце каква е била ситуацията, преценете сами до какво води разглежданата крещящо несправедлива недомислица!
Точно 6 учебни часа по философските предмети са били дадени на г-н Грънчаров в брезовската гимназия. Това е точно една трета част от пълния норматив. За тия часове той месечно е вземал чисто около 120 лв. Учител с неговия учителски стаж и с неговата квалификация (той има най-висшата за учителите квалификация – Първи клас-квалификация!) би вземал за същите тия 6 часа месечно около 500 лева (при новите повишени учителски заплати). Сиреч, около 4 пъти по-ниско се заплащат (в сравнение с часовете при пълния норматив) въпросните лекторски часове! На какво прилича това безобразие?! Г-н Грънчаров, разбира се, не е могъл да живее с мизерните 120 лева месечно и се е принудил скоро да напусне, за да не умре от глад. А след като напуснал, часовете, водени от него, пак са били дадени на неспециалисти! Той се е видял принуден да стане... нощен пазач. А в Брезово най-вероятно нощният пазач на гимназията е започнал да преподава... философия!
В момента в повечето училища на Републиката часовете по философия биват обявявани като лекторски (с изключение на големите гимназии, навсякъде другаде философските часове са твърде малко). Директорите с огромно удоволствие пестят средства от тях и ги дават на неспециалисти. Майната му на духовното, културното и нравственото израстване на българската младеж, важното е, че в края на годината ще останат повече пари за диференцираното заплащане на щатните учители!
Предлагаме крещящата несправедливост около заплащането на лекторските часове да се поправи и те да се заплащат пропорционално на заплащането, което е при учителите с пълна натовареност (които са на щат и на заплата). Назначенията да се правят със заплащане, което да отговаря по размера си на заплащането, което е пропорционално и реално за 1 час труд на другите учители.
Г-н Грънчаров, който често безпокои МОН и РУО-Пловдив със свои доклади, предложения, жалби, отворени писма, апели и пр., преди доста време е бил предложил същите тези неща в нарочен доклад-жалба, но нито МОН, нито РУО-Пловдив са реагирали. Явно на тях също не им пука за качеството на образованието на нашите деца и внуци!
Г-н Премиер, как допускате такова едно безобразие: на властващите в МОН и в РУО да не им пука за качеството на обучението и образованието?! На кого трябва да му пука за това, ако не именно на тях?! Е, на нас, небезразличните граждани, ни пука точно за това най-вече! Ще чакаме да видим как ще реагирате този път на нашето предложение, след това си запазваме правото да предприемем и други мерки, включително – и граждански протести! За всичко се плаща в крайна сметка, г-н Премиер, вярваме, че разбирате това?! (Няма невъзмездено зло – както няма и ненаградено добро! Е, припомняме Ви го за всеки случай.)
И Вие, уважаема г-жо Джумалиева, сте била известена от г-н Грънчаров за проблема с крещящата дискриминация и несправедливост около заплащането на труда при учителите-лектори, ала и ръководената от Вас институция не е реагирала никак на сигнала му! Нима на Комисията за защита от дискриминация в свидното ни отечество изобщо не й пука, когато някой български гражданин някъде (а в случая става дума дори за голяма група от образовани хора!) е жестоко дискриминиран?!
Ами на Вас, г-жо Манолова, пука ли Ви поне малко за този важен социален проблем?! Питаме, защото и Вие сте била известена, пък не сте реагирала с нещичко да помогнете...
Ще очакваме с нескриван интерес реакциите на всички Ви по повод на нашето отворено писмо, дами и господа управляващи. И особено Вашите, драги г-н Премиер! Защото Вие носите цялата отговорност за всичко в страната ни в момента. За наше крайно неудоволствие в края на третото десетилетие на младата и непрокопсала българска демокрация всички заедно успяхме да доведем страна ни до това плачевно състояние: всичко да зависи в крайна сметка най-вече тъкмо от Вас...

02.09.2019 г.
гр. Пловдив

С УВАЖЕНИЕ:.................................
 (Николай Димов,
упълномощен от групата граждани,
небезразлични към проблемите на образованието,
да води кореспонденцията им с институциите)


Писпото преди да бъде изпратено





След като вече е изпратено

 


Уважаеми читатели, който от вас е доволен от тази статия, която съм ви представил и някой има доброто желание да подпомогне блога или неговия автор, моля последвайте връзката.

Няма коментари:

Публикуване на коментар